Livet går lite som dalar..

Igår brast det, det har varit lite upp och ner och jag går konstant mer eller mindre hela tiden med en viss oro i kroppen och den känslan är inte kanon roligt direkt. 
 
Har nu under en tid haft lite bekymmer med att ensilagen är möglig, bal efter bal och det är ju ingenting jag vill fodra mina hästar med liksom. Igår då kom jag ut och skulle packa ensilage och ser att allt (hela balen) är luden.Det var ju bara att hiva ut en stor bal på 600-700 kilo, inte gjort i en handvändning men de blev gjort. 
Fick även hem nytt ensilage från annan leverantör, brukar inte ha några bekymmer med dom balarna men en var det ett stort hål i och hela balen var genomrutten, den stank något djävulskt och de blev till att hiva den med. 
Det kanske inte låter som jordens undergång men det tar både på psyket och ekonomin. 
Och framförallt psyket nu när det är som det är, jag vill inte att trixi ska få fång igen eller att Figge ska få det för första gången heller. Men risken finns ju. 
Han ska däremot få gå på diet i vinter, för fettkuddar är inte ok. Visst han är gammal men han behöver inte var överviktig för det. 
 
Men till något roligare så var det longering igår och de skötte sig galant. Trixi tycker att det är kul att få komma igång igen och igår longerades hon även emd gummisnodd, jag vet sedan tidigare vad hon tycker om den men det gick förvånansvärt bra. Hon longerades ca 15 min, vilket är lagom för henne. 
 
Figge fick också longeras med snodd men med den dragen mellan frambenen för att få honom att slappna av i nacke och höja ryggen och börjar jobba avslappnat, Han skötte sig galant och slappnade av fint på slutet. Dock är han lite hostig. Borde han inte bli då de går ute ca 14 timmar per dag och äter bara blött foder. 
Han är ju som sagt lite överviktig och behöver få upp en bättre kondition. 
 
Idag har jag delad tur så då blir det lite tajt att hinna med dom mellan jobben så loppa sig i hagen och imorgon får vi trimma igång igen :) Hackamoret är min bästa vän :) 
 
Bild på stjärnorna 
 
 
0 kommentarer