Då var vi tillbaka..

Tänkte jag skulle berätta om dagen igår. Först ut var Figaro så vi börjar där. Båda hästarna tömkördes. 
 
Figaro: Blev riktigt glad när tömkörningsgrejerna kom på och han riktigt lyste upp som en sol. Så härligt att se honom när han blir så glad. 
Vi övade basic som vi gör när jag rider med, värmer upp med att flytta undan både till höger och vänster, han gjorde det riktigt bra där ett par ggr. Jag gör alltid det i skritt när jag värmer upp för att få honom mjuk och följsam. När jag sedan övergår till trav och galopp är det på volt. Vi började direkt i vänster varv och han travade på mjukt och avslappnat och redan här kom bakbensaktiviteten igång. Värmer upp både trav och galopp innan jag börjar fokusera på det som var just för igår. Det vi skulle öva på igår var övergångar främst i skritt-galopp-skritt. Han gjorde ett par riktigt fina där oxå. 
Han skötte sig riktigt bra och han var mjuk i kroppen och det riktigt lyste om honom. :) 
Vi avslutade passet med att gå ner till Näs Brygga där jag tyckte att han skulle kolla på sjön, han var inte så imponerad direkt, stod 5 meter ifrån och darrade som ett asplöv. Hur ska det gå och bada med honom?! 
Får ta med han ner i augusti nästa år när det är badvänligt så får vi väl bada ihop :) 
 
Trixi: Vi gjorde ungefär samma övningar enda fram tills hon började som hon alltid gör, om jag ber att hon ska flytta sig undan höger så går det jätte bra men sedan när jag börjar med att be henne svänga in för en snett igenom innan jag börjar flytta henne då gissar hon på att jag ber henne om en öppna ut med långsidan, mycket tragglande innan jag ens får in henne på en helt vanlig snett igenom.... Skithäst!!! Det blev varv efter varv med nya ställen att försöka vända snett igenom innan poletten trillade ner, "Jaha Matte var det bara snett igenom du ville, varför sa du inte det direkt?" 
Hon är tillbaka kan man säga, det var mycket spring i dom benen. 
Hon mjukades upp fint och arbetade på bra bakifrån, samma övningar för henne fast det tog lite längre tid att hitta bromsen för gasen var det inget fel på.... den fanns där! Men till slut när hon lyssnar på mig och tar till sig det jag säger så är hon riktigt fin. men sen kommer dom där stunderna när hon inte alls förstår och hittar på egna super bra idéer. 
Som tur är så tog hon ju inte till att stå på bakbenen och det är ju ett plus.... 
 
Idag ska de trimmas lite innan jag ska åka in till stan och besikta jobbarbilen :) 
Men nu kööööööööööör vi :) 
 
0 kommentarer