Mitt inne i foderdjungeln

Att hitta ett bra och stabilt foder för en fång häst är som att leta efter en nål i en öken ungefär. 
Det får inte vara för mycket socker eller stärkelse, det ska ha vissa mineraler andra inte. 
Var in och tittade på mash då jag blev rekomenderad det och det går inte alls för det är alldeles för mycket socker och melass o annat i som hon absolut inte ska ha. 
Nu hittade jag dock ett som är mer fibrer i och rekomenderas till fång hästar. 
Mineralerna är också viktiga att det inte är för mycket av vissa saker i. Tur jag ska till Ullared och jag vet att dom har diverse tillskott för inte många kronor alls... 
 
Ja det är verkligen en hel djungel. Det finns mycket men också för mycket med innehåll som inte alls är bra. 
Jag tror på en stabil foderstat året om utan gräs då till nästa år. 
Det gäller ju att tänka långsiktigt och det gör jag, planerar för nästa sommar och velar hur jag ska göra. En del hästar står ju faktiskt installade även på sommaren. Men jag tycker ändå att de kan få gå ut på natten, det blir ju dock med munkorg och hålla god koll. 
 
Funderingar fram och tillbaka. Det är lång dit och mycket att jobba på fram tills dess. 
 
Idag är jag ledig och ska sätta igång på allvar, jag behöver samla energi och sätta igång med att rida båda hästarna denna veckan. Helgen får det stå då jag ska till Göteborg. 
Sen är det på det igen bara :) 
 
Måste även passa på att ut och cykla idag då jag har varit dålig på det denna veckan. :) 
 
Så nu frukost, sedan släppa över Trixi till Bosse, ska sätta fart och gör ordning i ladan med och sätta upp sjukhagen igen. 
0 kommentarer