Senaste uppdateringarna i mitt liv (långt inlägg)

Ja jag vet att jag har varit väldigt tyst på den här bloggen nu den senaste veckan. Fick lite feeling för att blogga en dag men sen föll det helt ur minnet och jag somnade säkert. ;) 
Dagarna går lite i ett kan man säga så att det är nästan svårt att hinna med allt man vill göra. 
 
den 25 Juni alltså i måndags så red jag ett helt fantastiskt dressyrpass på Trixi som verkligen dansade fram, Hur fin som helst och även vänster varvet satte vi som handen i handsken. Alltså känslan när det bara flyter på och man behöver minimala hjälper för att hästen ska förflytta sig i skänkelvikningar,öppna och slutor. Hon var super duper fin! 
När hon bjuder till och är sån då är hon värd på hennes och Figges vikt i guld tillsammans! 
Bild på stjärnan! 
 
Tänk att min lille hoppehäst kan va så fin :) 
 
Figge flyter på i sin igångsättning och han tar det med ro även om han är rätt så busig. Men det är ett plus i kanten då han är ju ändå till åren kommen och busar man då så är det inte hela världen, Jag har ju inte åkt av (än).... 
 
I Tisdags fick de promenas, Figge på åkern och Trixi och jag gick ner till sjön och badade. Det var halvkallt i vattnet men hästen gillade det. :) Helst när hon leker ubåt och kör ner halva huvudet och sen går hon då får man liksom hänga med :) Det spelar ingen roll var hon går det är bara att gilla läget och simma efter :D 
 
I Onsdags var det dags för massage för hästarna. 
Och det var en tjej från Motala som var här, hittade hennes sida efter att någon har delat en inlägg från henne, så jag har följt henne i ca 6 månader och läst massa recenssioner och sedan bestämde jag mig för att höra av mig, tänkte att hon kanske inte åkte så långt som till öa men det gjorde hon. Och det var ju tur för mig och hästarna. 
Vi kikade på deras sadlar och fick lite goda råd. 
Trixis dressyrsadel är något för svängd för henne egentligen men med fårskinnspadden så ska det kunna fungera. Allroundsadeln låg bättre utan fårskinnspadden och till den bli det den svarta padden som jag haft tidigare till dressyrsadeln. 
 
Figges sadel låg bättre utan padd fast den behöver stoppas om. Så på honom la vi på min dressyrsadel och den låg riktigt bra på honom och med den svarta padden så ska testa att rida honom i den. 
Det är rätt smidigt med en sadel till 2 hästar. :) 
Utlåntande efter massagen.
Massagen för hästarna var fokus på hals,nacke och framdelen. 
 
Trixi: Stram och stum kring manken, Ok rygg men behöver mer muskler, mer musklad höger bak, svårare för vänster, Ua i rörelse och något stel vid bakbensförflyttning. 
Beh nacke,tungbensmuskler och tungmuskler.halsmuskel,manke,rygg,lätt bak. och med laser. 
 
Figge:
Kortare höger hals, spänd i halsmuskeln, spänningar kring hals, stark kring nacke, något spänd framför bogarna. Lätt punkt tryck höger manke, mer spänd höger bak. Vevar ut med höger fram i trav, annars Ua i rörelse. 
Behandling lätt genom rygg och bak. djupt i hela framdelen med inriktning på halsen och frambensmuskulaturen. Laser infästning hals och muskelbuk. 
 
Nu ska det bli himla kul att rida hästarna och kika på eventuella förändringar. 
Trixi ska ridas på hacket några dagar och får väl passa på att ta tillfället i akt att faktiskt prova att rida henne i repgrimman, har ju tänkt på det länge. 
 
Figge ska ridas som vanligt och stretchas halsen efteråt så har köpt slickstens godis till honom med mintsmak så hoppas han gillar det :) 
 
Det här blev ett långt inlägg. 
 
Men om ni någon gång vill ge er häst en massage så rekomenderar jag verkligen Jenny.  Kika in på hennes fb sida. 
Diplomerad hästmassör M's trapezius
Jag är super nöjd och hästarna är verkligen värda det. Hon har fullt fokus på individen och är fantastiskt duktig och har ett lugn, himla härligt att se! 
 
 
 
 
 
0 kommentarer