Dags att planera!

Jag är den personen som har lite svårt för spontana saker då jag har så mycket runt omkring mig som gör att det inte riktigt funkar. Så vitsen med det här inlägget är mest för mig själv så att jag kan gå tillbaka och kolla hur mina planer är tänkta. 
Planerna siktar ju givetvis in sig på hästarna och deras scheman för kommande månader. Ska bara få in det på en rutin. 
Som ni alla vet så har Trixi tappat en sko och varit varm och svullen i de benet från och till den senaste veckan så därför har hon promenerats för hand men idag kommer ju hovis och det blir ändringar på de planerna. Dock tror jag absolut att det var skönt för henne att ha en ryttarfri vecka men nu är det dags att bygga muskler. 
Hon kommer börjas skritta och travas främst på åkern eller skogen för att stärka sig mer i kroppen och få upp en överlinje då vi saknar den och jag ser på vissa bilder att hon ser inte riktigt rolig ut men vad göra den kommer ju inte över en natt. 
Även om hon rids i princip dagligen så kommer hon få ha 2 dagar i veckan ryttarfria just för att kunna träna upp sig utan mig på och då i form av longering/tömkörning eller löshoppning. Ska även försöka att lägga in cavaletti 2 dagar i veckan och kanske en av dagarna hoppning beroende på underlag. 
 
Figaro som också ska få nya dojor blir lite ömfotad just efter skoning och han har dessutom gått på halvfart nu ett tag ska börja med att promeneras längre rundor och ut i skogen för att kliva över stockar och stenar för att också arbeta upp ryggmuskler. Han är rätt fin i kroppen för att vara 24 år och ganska glad och pigg. Något sur på morgonkvisten men han är väl morgontrött. :) 
Han kommer även sedan att skrittas och travas med mycket cavaletti och även han få ryttarfria dagar. Ska skriva upp mitt schema sedan i stallet och sen får man väl ändra lite beroende på hur jag jobbar. Cavaletti på åkern i mörker funkar ju inte liksom. Inte ens med pannlampa. 
Fördelen vi har nu är ju att det faktiskt är ljust till ca 18.00 så vi går ju helt klart åt rätt håll. 
 
Men nu ska jag inta mig lite frukost och sedan fixa i stallet tills att hovis kommer, han vill gärna ha värme i stallet och det är väl lättare sagt än gjort då de blåser i princip rakt igenom, men vi ska se  vad jag kan åstakomma. :) 
Här kommer 2 gamla bilder på mina stjärnor och snart är vi där igen! 
 
 
0 kommentarer