Ledig dag!

Skönt med lediga dagar och jag hade en riktigt slappdag, extremt trött hela dagen men jag masade mig ändå ut och gick 4,8 km så det får ju vara okej då. 
Passade på då när jag hade tid att ringa hovis och vilken tur jag hade för han ringde tillbaka till mig under kvällen och sa att han kommer idag. Perfekt, det är liksom dags iaf för Figge men de är bara några dagar kvar för Trixi så det passar ju perfekt. 
Hade egentligen tänkt att Figge skulle fått en vilodag idag men då får han motioneras lite idag och sedan vilar han 2 dagar efter skoning då han brukade bli öm i fötterna. Ska bli intressant att höra vad hovis säger om hans hovkvalitet osv. Fast ska bli spännande att höra om han säger något om Trixi med, kanske kan sätta igång henne snart? Det börjar bli på tiden... 
 
Igår red jag Figge på hacket då jag tycker att han mest har stretat emot bettet och man får verkligen ta i honom om man ska få en reaktion och det gillar inte jag, jag gillar små lätta tygeltag som inte gör allt för ont i munnen på hästen. Jag har ett äppelbett liggandes så tänkte testa honom på det om storleken passar. 
Men iaf tillbaka till hackamore. Det kändes som att sitta upp på en helt annan häst, wow vilken skillnad och så positiv till arbete. Inga tjurigheter eller stretade inte emot heller. Det blir nu kontinuerligt ett par ggr i veckan. 
När vi var färdiga fick han stå med Back on Track på några timmar för invänjning och jag tror att han gillade det, han såg så glad och nöjd ut. 
 
Trixi blev borstad som vanligt och spolade benen då de är värsta gyttjan ute efter allt regn. Sedan fick hon stå med spikmattorna och det såg ut som att hon njöt av det med. Men som sagt idag kommer hovis och det är hennes favorit. Vi hoppas på att han säger något i stil med att igång sättning är okej osv. 
Jag behöver ju ändå snart ringa ut veterinär för vaccinering av Figaro så då ska han få ta sig en titt på Trixi också. Bara för att vara på den säkra sidan. 
 
 
 
 
Bjuder på en några veckor gammal Trixi bild :) 
0 kommentarer