Sunday morning!

Klockan är nu 6.02 och jag hade lite tid över för att kunna uppdatera mina läsare. 
 
Vi har haft ett par intensiva dagar och nätter här i det senaste. 
I Tisdags när jag red Trixi så var hon väldigt motig och också väldigt snäll och lugn, hostade en hel del i galoppen så vi galopperade inte så mycket istället skrittade vi på åkern och i skogen, hon verkade relativt pigg ändå tyckte jag, men att hon sparkade mot skänkeln värre än vanligt. Natten gick och på morgonen så hade hon inte ätit upp höet varken de från kvällen innan eller morgonens ranson. Ringde veterinär då som tyckte att vi skulle avvakta så jag släppte ut henne i paddocken där hon bara stod en hel dag så veterinär fick komma på kvällen, då visar det sig att hon har lindrig kolik. Han var här och gav henne kramplösande och skulle sonda henne men de var hon tillräckligt pigg för att hon absolut inte skulle ha en slang i näsan så Annika, jag och Gunnar försökte hålla henne men icke, skam den som ger sig, hon fick då lugnande och vi sondade henne med vatten och paraffinolja, sedan var det bara till att gå med henne 20 min 1 gång i timman, det fortsatte hela natten och inget bajs kom. Runt 4 på morgonen så var hon åtminstone piggare och skrek efter Figge som stod ensam kvar i stallet alldeles uppjagad av att bli själv. 
Ringde Gunnar igen runt 8 då inget bajs hade kommit och han tyckte att jag skulle ge henne en tuss hö pch det fick hon, magen kom igång under morgonen och hon bajsade en hög iaf. Var mer på säkra sidan och släppte ut henne så hon fick röra på sig själv i paddocken samtidigt som hon fick en tuss hö var 3dje timma, magen kom igång fint och hon verkligen lyste upp när man såg att hon började må bättre. 
Hon spenderade 5 timmar i paddocken och hade bajsat 5 högar, då fick hon gå ut med Figge igen. 
 
Trötta var vi alla inblandade i kolikhistorien, katterna fick ju knappt en blond då jag sov 30 min åt gången i fåtöljen, Figge fick ju knappt heller sova då han var orolig hela tiden och jag och Trixi som var ut och motionerade var inte heller så pigga dagen efter på kvällen när jag tog in dom för en mys stund. 
 
Figge har ju ockås blivit lite lidande i denna sjukdomshistoria och fått dåligt med motion dock tror ja inte han har klagat med lite vila, för i fredags longerade jag honom och då var han pigg och glad. Igår fick de löshoppas lite och nu är Trixi tillbaka och sprang som en stolle, Figge hängde med de första varven sen blev det för jobbigt sa han. Avslutade hoppningen med en skogsrunda. 
 
Här står de med varsin spikmatta efter longering i fredags! 
 
 
 
Trixi visade Figge var skåpet skulle stå med att bli helt tossig och bara fara omkring som aldrig förr :) Skänt iaf att se att hon mår bra och är pigg och glad. 
 
Idag får hästarna vila för direkt efter jobbet ska jag åka in till Elmia och titta på finalen i hoppningen och knalla lite på mässan :) 
 
0 kommentarer