Det bor inte bara en räv bakom örat....

Som rubriken lyder så sägs det ju att det finns en räv bakom örat, men i Trixis fall är det inte bara 1 utan många.... 
Börjar med att jag ska hämta henne i hagen, då kommer hon fram travandes och stannar ca 10 min från mig. Ser ut som att jag är det bästa hon vet men samtidigt väldigt lurig. 2 sek stillastående och sen iväg in i granarna. Hon tyckte det var skit roligt för hon vet ju att jag alltid kommer efter en stund senare. Samma visa igen när jag är 10 meter ifrån henne igen och iväg.... Jätte kul har hon - jag tycker inte att det är lika roligt. 
När jag väl får tag i henne så går hon o små nafsar mig i armen som om det vore playtime lixom... 
Väl in i stallet stod hon som ett ljus men man såg i ögonen på henne att hon var lite lurig. 
Och fällperiod på det.... Skulle ju ändå tömköra idag och lika glad är jag för det. 
 
Vi börjar med att skritta fram på volt 5 min i varje varv innan vi travar igång och lika där som skritten. 
Sedan efter traven är det skritt på rakt spår och varva ner lite innan vi kan börja jobba ordentligt var min tanke. 
Skrittar spåret - snett igenom och spåret igen mest för att jag vill att vi ska kunna gå på rakt spår med inte bara volt. 
I ena hörnet får hon för sig att hon måste skjuta in rumpan och gå i sluta i hörpasseringen. Ska korrigera henne snabbt där och ja då kommer utbrottet. Hon brukar vanligtvis få utbrott men inte såna som idag.... 
Hon for fram -vände - upp på bakbenen - kastar sig fram - upp på bakbenen - går ett par steg på bakbenen - var på jag försöker vända ner henne då skuttar hon iväg med stegringarna i fokus i nästan ett varv till vi kom tillbaka till de hörnet och då var det inga konstigheter att gå genom hörnet normalt.. 
Hallå hästen med egna ideer..... 
Tur att detta oftast kommer vid tömkörning när hon vill mer. Efter dessa utbrott så blir hon väldigt lätt att jobba med och har lixom fått ur sig allt så att säga. 
Efter det här så var det dags för galoppen och där har vi börjat med att komma in på mindre volt och riktigt sätta under sig. Idag gick höger varvet väldigt bra och hon satte under sig riktigt ordentligt några gånger så då nöjer jag mig i det varvet och övergick till vänster där hon är lite stelare och blev förbannat på mig och slog upp huvudet och riktigt morrade åt mig, men vi fick till ett par där med efter ett tag och hon frustade nöjt. 
 
Jag kan säga att jag är väldigt glad över att utbrotten kommer på töm och inte när jag rider. :) 
Imorgon blir det lite dressyr med cavaletti för att ladda upp för onsdagens hoppning med Alina. 
 
Bjuder på en bild från min fotorunda vid näs brygga igår! 
 
 
0 kommentarer